• Google+
    Google+
  • Facebook
    Facebook
  • Twitter
    Twitter
  • E-Mail
    E-mail

Nagyot nézünk – és mindenki tud róla

A közösségi szolgáltatások új kategóriája indult el, amikor a Twitter rövid, tömör helyzetjelentéseit összeházasították a mobil eszközök helyzetmeghatározó képességével. Erre a párosításra épülnek a mai helyzetmegosztó szolgáltatások, a Gowalla, a Foursqaure, a Birghtkite, vagy akár a Facebook Places. Ugyanezt az ötletet tovább gondolva nyernek teret manapság azok a szolgáltatások, amiknek a segítségével nem a helyzetünkről adhatunk jelentést, hanem arról, hogy épp mivel foglalkozunk. Az ilyen szolgáltatásokon keresztül leggyakrabban a filmeket, és tévéműsorokat oszthatjuk meg az ismerőseinkkel, de vannak, amik még több lehetőséget kínálnak. Nézzünk hát körül a kulturális bejelentkező-szolgáltatások között.

Közös alapok

A szolgáltatásoknak ezen kategóriájában vannak közös pontok. Így minden esetben lehetőség van a Twitter és Facebook fiókunk csatolására, ami egyrészt az egyszerűbb regisztrációs és belépési folyamathoz szükséges, másrészt ezeken a csatornákon kürtölhetjük világgá, hogy épp milyen kultúrterméket fogyasztunk, legyen az mozgókép, könyv, vagy épp videojáték.

A másik közös pont a motivációs rendszer. Minden ilyen szolgáltatás valamilyen jelvényt, vagy matricát kínál a különböző tevékenységek díjazására, és ezzel további használatra ösztönzi a résztvevőket. Hogy milyen rendszer szerint, és milyen jutalmakat kapunk, az már az egyes szolgáltatások sajátja.

Szintén közös mindegyikben, hogy ismerőseinket követve külön listáról tájékozódhatunk, hogy mivel foglalkoznak, a bejelentkezésekhez és az értékelésekhez hozzászólhatunk, és összességében mások aktivitása nyomán ismerhetünk meg újabb filmeket, tévéműsorokat, vagy épp könyveket.

Egy kézben?

A helyzetmegosztó szolgáltatásoknál megjelentek a gyűjtő-, vagy más néven aggregáló oldalak, mint pl. a check.in, vagy a FootFeed ahol egyszerre jelentkezhetünk be több szolgáltatásra, ezáltal kerülve el azt, hogy többször kelljen ugyanazt megismételnünk külön alkalmazásokban, illetve ha nem minden ismerősünk ugyanazt a szolgáltatást használja, akkor is láthatják a bejelentkezésünket. Ehhez persze szükséges minden egyes szolgáltatásra regisztrálnunk, hiszen az aggregáló oldalak is ez alapján gyűjtik a bejelentkezéseinket. Ennek mintájára talán majd a kulturális bejelentkezésekhez is megjelennek az aggregáló oldalak, bár itt jobban eltérhetnek a szolgáltatások céljai, és felhasználási területei. Míg egyik szolgáltatás csak a filmekről szól, másoknál akár könyvek, vagy épp kedvenc boraink is szóba kerülhetnek.

Versenyhelyzet

Hogy melyik szolgáltatás lesz a legjobb, az sok mindentől függ. Mint minden szolgáltatásnál, természetesen itt is a felhasználóbázis mérete a döntő, hiszen az ajánlások, és a közösségi funkciók alapja a felhasználó. Tehát amelyik leginkább alkalmazkodik az igényekhez, és legjobban tud beépülni más szolgáltatásokba a weben, az előnyre tehet szert. Ahogy korábban a helyzetmegosztó szolgáltatásoknál, előbb-utóbb itt is majd dönteni kell valamelyik mellett, ha nem szeretnénk többet használni. Persze a különböző funkciók miatt itt inkább megfér egymás mellett több szolgáltatás, mint a helyzetmegosztás esetében.

Most pedig lássuk, hogy melyek azok a szolgáltatások, amik segítségével megoszthatjuk mindennapi tevékenységünket ismerőseinkkel, és a nagyvilággal. A felsorolt alkalmazások mindegyike ingyenesen letölthető az Android Marketről.

Clicker

A Clicker volt talán a legelső ilyen alkalmazás, mégsem lett elég ismert. Sok funkciót ötvöz magában, de ezek közül több viszonylag helyhez kötött, és talán pont emiatt nem terjedt el eléggé. Kiterjedt funkcionalitás jellemzi, a szokásos bejelentkező funkció csak egy kis része a Clicker-nek. Valójában elsődleges célja az internetes videók, és online tévéadások kezelhetővé tétele. Ebből következik, hogy a Clicker kizárólag a filmek, és tévéműsorokról szól, tehát bejelentkezni is csak ilyenekhez tudunk vele. Jól működő ajánló rendszere van, ami az értékeléseink alapján mutat további néznivalót.

A szociális funkciók segítségével követhetjük az ismerőseink által nézett műsorokat, és ezáltal is felfedezhetünk további filmeket, videókat. A megnézni kívánt műsorokat lejátszási listába szervezhetjük, így ha találunk valami érdekeset, akkor elmenthetjük azt későbbi megtekintésre.

A Clicker egy különálló oldallal rendelkezik, ami konkrétan a videók megtekintésére szolgál. Ez a Clicker.TV névre hallgat, és tulajdonképpen egy tévéképernyőre optimalizált videóböngésző. Segítségével hátradőlhetünk, és ha van egy vezeték nélküli billentyűzetünk, és egerünk, akkor igazi fotelből tévézős élményben lehet részünk.

Market link – AppBrain link

GetGlue

A GetGlue-ról korábban már esett szó külön cikkben. Ez a szolgáltatás kínálja a legtöbb lehetőséget, ami a bejelentkezések tárgyát illeti. A szokásos filmeken, és tv-műsorokon túl lehetőségünk van bejelentkezni a következőkre:

  • zene
  • könyvek
  • videojátékok
  • borok
  • beszélgetés hírességekről
  • tetszőleges téma

Ez utóbbi azt jelenti, hogy bármilyen beszédtémáról lehet jelenteni, és magát a beszélgetést lefolytatni a weboldalon, vagy a mobil kliens segítségével. A GetGlue ezen kívül beépül a böngészőbe, Firefox-hoz és Chrome-hoz is találunk kiegészítőt (amiknek a használatáért külön jelvény jár), és a támogatott oldalakon egy külön sáv jelenik meg a, ahol az adott weboldalon értékelhetünk, és adhatjuk hozzá a kedvenceinkhez. Minden fent felsorolt témában több weboldallal van kapcsolatban a GetGlue, amiken kereshetünk is, ha valami a GetGlue-n nem találunk meg.

A GetGlue egyik érdekessége az ajánló rendszer, aminek segítségével listát készíthetünk minden kategóriában azokról, amiket szeretünk (vagy épp nem szeretünk). Minél több dolgot jelölünk meg, annál pontosabb ajánlatokat kapunk további tételekről, amik az ízlésünkhöz passzolnak.

A GetGlue a jelvénygyűjtést egy kicsit tovább vitte, ugyanis a gyűjtött jelvényeket kézzelfogható formában is megkaphatjuk. Ehhez össze kell gyűjteni legalább hetet, és ezután igényelhetjük, hogy postai úton, matrica formájában elküldjék nekünk. Sajnos az én matricáim nem érkeztek meg, de mindenképpen érdemes igényelni, hátha ti jobban jártok.

Market link – AppBrain link

Miso

Miso viszonylag friss szereplő a bejelentkező alkalmazások között, Androidos verziója 2010.szeptemberében jelent meg. A Miso kizárólag a filmekre és tévéműsorokra koncentrál, ebben viszont van egy erőssége, ami – ha a fejlesztők nem figyelnek – akár a hátrányává is válhat. Azokat a műsorokat, vagy filmeket, amiket nem találunk meg a Miso adatbázisában, a felhasználók tölthetik fel, hasonló módon, mint ahogyan a helyzetmegosztó alkalmazásokban hozhatunk létre újabb helyeket.

A Miso-ban megadhatjuk az adott film címét, szereplőit, egy rövid leírást, és egy képet, jellemzően posztert, vagy borító képét. Ez persze felelősséggel jár, hiszen ha úgy adunk meg ilyen adatokat, hogy előtte nem győződünk meg arról, hogy még nem létezik az adott film, akkor hamar kezelhetetlenné nőhet a duplikációk száma, és oda juthat a Miso, mint amivel a Foursquare küzd jelenleg. A Miso mindettől függetlenül gyorsan terjed, és jó esélye van rá, hogy az egyik vezető szolgáltatás legyen ebben a kategóriában.

Market link – AppBrain link

TunerFish

A legújabb résztvevő, a TunerFish december második felében jelentkezett Androidos alkalmazással. Ahogy minden szolgáltatásnak, ennek is megvan az a része, amit a többiben nem találunk meg. Ez pedig az online videók “bejelentése”, tehát ha például a YouTube-on nézünk valamit, akkor elég a video URL-jét megadnunk, és már tudathatjuk is ismerőseinkkel. Ugyan a fentebb leírt Clicker is főleg az online videókról szól, ott egy kicsit másként szerepelnek ezek. A TunerFish esetében mindössze annyi további tevékenységre van lehetőségünk, hogy társalgást indítunk az adott filmről, vagy műsorról.

A TunerFish is a szokásos funkciókkal rendelkezik, de mivel még ott a beta felirat, várható, hogy a közeljövőben továbbiakkal bővül. Mind az alkalmazás, mind a weboldal egyszerű, átlátható, és könnyen használható. Ez jó pont lehet, de a szép külsőből természetesen egy szolgáltatás sem él meg. Az elkövetkező idők döntik el, hogy mennyire jön fel a többi szolgáltatás mellé.

Market link – AppBrain link

  • Share