Számoljunk hívást, SMS-t « AndroidApps.hu

  • Google+
    Google+
  • Facebook
    Facebook
  • Twitter
    Twitter
  • E-Mail
    E-mail

Számoljunk hívást, SMS-t

Már esett szó az internetforgalom méréséről, illetve annak hasznosságáról a mai, adatforgalmi korlátos előfizetések világában. Az akkor bemutatott NetCounter mellett egy másik, hasonló célú, de egy picit többet tudó alkalmazásról lesz most szó.

A CallMeter nyitóképét megnézve elsőre látszik a különbség a NetCounterrel szemben. Míg a NetCounter csak az adatforgalom mérésére alkalmas (bár azt nagyon jól teszi), a CallMeter a hívásokat, illetve az SMS-einket is számolja. Alapból az utóbbi két funkció nem igazán, vagy legalábbis nem egyszerűen kinyerhető a telefonból, de a CallMeter-rel ezek a gondjaink is megoldódnak.

A kezdőképen sorrendben a hívások, az SMS-ek és az adatforgalom látható számokban, és grafikusan is. Számok formájában a kimenő és bejövő értékek, és állapotjelző csík formájában az összesített értékek, illetve a számlázási időszak állapota látható. Mivel az alkalmazás a rendszeradatokat kérdezi le, ezért telepítés után egyből megjelennek az eddigi adatok, tehát ha már volt hívásunk, SMS-ünk, illetve adatforgalmunk, azt már mutatja a kijelző.

Beállítások

Merüljünk bele a beállításokba picit, ahol van mindenféle lehetőség a testre szabásra. Elsőként a megjelenést válthatjuk (Theme), bár nem túl nagy a választék. Eldönthetjük, hogy sötét, vagy világos legyen a kijelző oldala, de ha belegondolunk, a kinézet sokadrangú az alkalmazás haszna mellett.

A Plans részen a számlázással kapcsolatos beállításoknak azon része található, ahol megadhatjuk, hogy egyféle tarifát használunk, vagy megosztjuk a tarifákat két különböző számlázás között. Ez akkor lehet hasznos, ha pl. hétvégén másféle tarifák érvényesek az előfizetésünkben. Ha bejelöljük a megosztást, akkor a kétféle tarifának külön nevet adhatunk, illetve kijelölhetjük azokat az időszakokat, amelyek az első tarifához tartoznak, míg a “jelöletlen” időszakokat automatikusan a másik tarifával számlálja az alkalmazás. Az időszakok kijelöléséhez válasszuk a Split plans menüpontot, és itt naponként megadhatjuk egyórás bontásban, hogy melyik időszak tartozzon az első tarifához.

A Preferences részen a hívásokra, SMS-ekre és az adatforgalomra vonatkozó beállításokat adhatjuk meg. Kiválaszthatjuk a számlázás első napját a hónapon belül (First day of bill), és a számlázás módját (Mode of billing). Ez utóbbi arról szól, hogy beállíthatjuk az adott hívások első részét, illetve az azutáni rész számlázási egységeit másodpercben. Ezek az xx/yy formátumú számok úgy működnek, hogy az xx helyén levő szám az első rész, az yy helyén levő szám pedig a további része a hívásnak. Az érthetőség kedvéért itt egy példa

Ha egy hívás 45 másodpercig tart (“hellószia – hogy vagy? – most le kell tennem” típusú), akkor az egyes beállításokkal ennyit számol az alkalmazás:

– 60/yy : 60 másodpercnek számolja, mert az első részbe belefér

– 30/1 : 45 másodperc (első szakasz 30 másodperc, utána másodperc alapú számlázás)

– 30/10 : 50 másodperc (első szakasz 30 másodperc, utána 10 másodpercenkénti számlázás)

– 30/0 : 30 másodperc, mert itt csak az első 30 másodpercet számolja, a többit nem

Hasznos lehet ez akkor, ha olyan díjcsomagunk van, ahol nem egyformán számláznak a szolgáltatók híváson belül. Ha egyformán számláznak, akkor a leggyakrabban használt módok a következők:

– másodperc alapú számlázás: 1/1

– perc alapú számlázás: 60/60

A további beállításoknál megadhatjuk, hogy a bejövő hívásokat számolja-e az alkalmazás (Bill incoming), illetve hogy a kétféle tarifát külön percdíjjal számolja-e, vagy egységesen (Merge plans). Ettől a beállítástól függően egy, vagy két helyen adhatjuk meg a tarifák részleteit:

No billing : nincs számlázás, tehát ne számolja a hívásokat

Free minutes : ha olyan csomagunk van, amiben vannak ingyenes percek, akkor itt megadhatjuk ezeknek a számát

Cost per call : hívásonkénti számlázás, tehát ha nem percdíjas csomagunk van, akkor ezt választhatjuk, és megadhatjuk a hívásonkénti díjat

Cost per minute : percenkénti hívásdíj, ez úgy gondolom, egyértelmű 🙂

Az SMS-ek, illetve az adatforgalom beállításainál is az első pontban beállíthatjuk, hogy ugyanazt a számlázási időszakot használja-e, mint amit a hívásoknál állítottunk be (Same period for SMS). Ha ezt bekapcsoljuk, akkor értelemszerűen nem kell újra megadni az időszak első napját. Itt is megadhatjuk, hogy a két tarifát külön kezelje, vagy egyformán számolja az alkalmazás (Merge plans). Ha ezt bekapcsoljuk, akkor lehetőségünk nyílik megadni, hogy az SMS-eket a hívások részeként számolja (Merge SMS into calls). Szintén megadható, hogy a bejövő SMS-eket is számlázza, vagy sem (Bill incoming).

A tarifáknál megadható, ha ingyenesek az SMS-eink (No billing), illetve ha a számlázási időszakunkon belül adott számú SMS ingyen van, akkor ezt is beírhatjuk (Free SMS). Végül az SMS-enkénti díjat is meghatározhatjuk.

Adatforgalom számlálás

Az adatforgalom számlálásnál fontos megjegyezni, hogy az alkalmazás nem számolja a wifi-n keresztül lebonyolított adatforgalmat, tehát itt csak a 3G adatforgalom adatai láthatók. Itt első lépésként megadhatjuk, hogy szeretnénk-e egyáltalán az adatforgalmat nyomon követni (Show data stats). Alaphelyzetben ez bekapcsolt állapotban van, és ekkor elérhetők a további beállítások. Akár minden napot külön számlálhatjuk, ha erre szükség van (Bill each day separately). Az előbb említett beállítás is itt található, tehát megadhatjuk, hogy ugyanazt a számlázási időszakot használhatjuk-e, mint a hívásoknál.

Ezen kívül beállíthatjuk, hogy csak a letöltött adatokat számolja, vagy mindkét irányt (Bill incoming only), majd beírhatjuk, hogy mekkora a havi adatforgalmi limitünk (megabyte-okban), ami nagyon hasznos, hiszen legtöbbször ez a fő mérőszám az előfizetéseknél, valamint az itt megadott értékhez fogja igazítani az alkalmazás a főoldalon a folyamatjelzőt. Végül ha adategységenként számláz nekünk a szolgáltató, akkor ezt a megabyte-onkénti értéket is megadhatjuk.

A hívások számlázásához tartozik még az a lehetősség, ahol megadhatunk olyan számokat, amikre az alkalmazás nem számol hívásdíjat, és/vagy SMS díjat (Exclude numbers). Ez akkor lehet hasznos, ha egy adott csoportot ingyen hívunk (vagy ingyen SMS-ezünk), tipikusan céges flottán belüli hívásoknál. Itt konkrét számokat adhatunk meg, vagy választhatunk a kontaktlistából, sőt helyettesítő karakterekkel tovább bővíthetjük a kört, tehát ha egy szolgáltatón belül ingyenes hívásaink vannak, akkor beírhatjuk, hogy pl. +3670*, és így nem kell külön számokat megadnunk (persze hozzá kell tennem, hogy manapság a számhordozás miatt nem feltétlenül 100%os ez a fajta megfeleltetés).

A beállítások után visszatérve a kezdőképre láthatjuk, hogy hol tartunk időben, pénzben, vagy épp megabyte-ban. Itt kell megjegyeznem, hogy az alkalmazás a telefon területi beállításaitól függően írja ki a pénznemet, tehát a Magyarországon (hivatalosan) nem kapható készülékeken alapból nem láthatjuk Ft-ban az értékeket. Igaz, ez csak a pénznem jelét érinti, tehát a számok attól még stimmelnek. Ha szeretnénk mégis azt látni, hogy Ft-ban írja ki az értékeket, akkor van egy apró hasznos alkalmazás, a MoreLocale 2, amivel tetszőleges területi beállítást adhatunk meg (nem, a billentyűzetkiosztást ez nem érinti), és ha az adott alkalmazáshoz létezik fordítás (a CallMeter is ilyen – ld. a képeket), akkor egyből magyarul látszanak a beállítások, illetve a CallMeter esetében az összegeknél Ft látható.

Összegzésként annyit tudok elmondani, hogy kifejezetten hasznos, és sokat tudó alkalmazás a CallMeter, amivel megfelelő beállítások mellett egy pillanat alatt képet kaphatunk alapvető telefonhasználatunkról.

Név: CallMeter NG
Honlap: http://code.google.com/p/callmeter/
Ár: Ingyenes
Értékelés: 4,46
  • Share